|
Blaise Pascal
(1620-1662)
Cugetări
(fragmente)
A-i spune unui om să trăiască în pace înseamnă
a-i spune să trăiască fericit; înseamnă a-l sfătui
să-şi creeze o stare de tihnă care i-ar îngădui să
gândească în voie, fără să găsească vreun
motiv de supărare; înseamnă a-l sfătui… Dar acest lucru
ar mai însemna să nu-i înţelegem deloc natura.
Astfel, oamenii care-şi cunosc în mod firesc starea nu evită nimic
mai mult decât tihna; nu ocolesc nimic când este vorba să caute emoţiile.
Şi asta nu pentru că n-ar avea instinctul care i-ar putea face să
cunoască adevărata beatitudine… Deşertăciunea, plăcerea
de a se arăta celorlalţi.
Şi astfel când li se aminteşte că ceea ce caută cu atâta
ardoare nu i-ar putea mulţumi, dacă ar răspunde, cum ar trebui
s-o facă, dacă ar gândi profund, că nu caută decât o ocupaţie
violentă şi împătimită care să-i distragă de
la a se gândi la ei înşişi şi că de aceea îşi propun
un scop atrăgător care să-i vrăjească şi să-i
pasioneze, ei şi-ar lăsa adversarii fără replică;
dar nu răspund astfel pentru că nu se cunosc pe ei înşişi.
Ei nu ştiu că ceea ce caută este vânătoarea, nu prada.
Ei îşi imaginează că, dacă ar obţine cutare slujbă,
se vor odihni la urmă cu plăcere şi nu simt natura nesătulă
a lăcomiei lor. Ei cred sincer că odihna este ceea ce caută,
dar ei nu caută decât tumultul.
Ei au un instinct secret care-i îndeamnă să caute distracţia
şi ocupaţiile în afara casei lor, instinct născut din resentimentul
nesfârşitei lor abjecţii; dar ei mai au un instinct secret, păstrat
din măreţia primei lor naturi şi care-i învaţă că
fericirea nu se află decât în repaus şi nu în tumult; din aceste
două instincte contrarii, înlăuntrul lor se conturează un proiect,
ascuns în adâncul sufletului lor, care-i îndeamnă să-şi caute
odihna în mişcare şi să-şi închipuie că vor dobândi
fericirea pe care n-o găsesc, atingând limanul odihnei, numai învingând
obstacolele pe care şi le propun.
Aşa ne trece viaţa. Căutăm tihna, luptând împotriva piedicilor,
iar dacă le-a depăşit, liniştea devine nesuferită;
căci atunci, ori ne gândim la ticăloşia în care ne aflăm,
ori la cea care ne ameninţă. Şi chiar dacă am fi la adăpost
din toate părţile, plictisul, cu autoritatea lui caracteristică,
izvorât din adâncul inimii, unde-şi are rădăcinile fireşti,
ne va umple spiritul de venin.
Astfel, omul e atât de nefericit că el s-ar plictisi chiar şi fără
nici un motiv, prin starea naturală a alcătuirii lui, şi e
atât de vanitos, având o mie de motive de plictis, că un fleac, cum ar
fi biliardul sau bătutul mingii, ar fi de ajuns să-l distreze.
…
Oamenii sunt încărcaţi încă din copilărie cu grija
onorurilor, a bunurilor, a prietenilor şi chiar cu bunurile şi
cu onoarea prietenilor. Sunt copleşiţi de treburi, să înveţe
limbi, să facă exerciţii; sunt făcuţi să
înţeleagă că nu vor fi fericiţi dacă sănătatea,
onoarea şi averea lor şi aceea a prietenilor nu va fi în bunăstare;
destul un singur lucru să lipsească şi nefericirea e gata.
Li se dau astfel sarcini şi treburi care-i hărţuiesc din
zori. – Iată, veţi spune, o ciudată manieră de a-i
face fericiţi! Ce s-ar putea găsi mai mult pentru a-i face nefericiţi!
Cum adică, ce s-ar putea găsi? N-ar trebui decât să li
se ia toate grijile; atunci ei s-ar vedea pe ei, s-ar gândi la ceea ce
sunt, de unde vin, încotro se îndreaptă: aşa se face că
ei sunt mereu ocupaţi şi îndepărtaţi de aceste gânduri.
Şi, dacă după ce lis-au pregătit atâtea ocupaţii,
tot le mai rămâne un răgaz, sunt sfătuiţi să
se distreze, să se joace, pentru a fi ocupaţi.
Cât de goală şi plină de mârşăvii este inima
omului!
…
Suntem atât de nefericiţi încât nu ne putem bucura de nici un lucru
decât cu condiţia să ne supărăm dacă el nu reuşeşte;
ceea ce s-ar putea întâmpla, şi se întâmplă în fiecare clipă.
Cine va găsi secretul de a se bucura de un bine fără să
se supere de contrariul lui va găsi dezlegarea: aceasta este mişcarea
perpetuă.
…
Când un discurs firesc zugrăveşte o pasiune sau un efect, descoperim
şi în noi înşine adevărul pe care îl auzim, dar, neştiind
că el se află acolo, suntem gata să-l iubim pe cel care
ne-a făcut să-l simţim; căci nu dintre-ale lui ni-l
împărtăşeşte, ci dintre-ale noastre. Binele pe care
ni-l face ne îndeamnă să-l iubim, în afară de faptul că
inima este înclinată să-l îndrăgească tocmai pentru
această comuniune a înţelegerii.
(Fragmente extrase din cartea :
Pascal – Cugetări,
Editura AION, Oradea , 2000,
www.edituraaion.ro
Traducerea: Maria Ivanescu si Cezar Ivanescu)
|
|